Понеділок, 10.08.2020, 14:06
Головна Реєстрація RSS
Вітаю Вас, Гість
МЕНЮ САЙТУ
Освітні портали
освітній портал Педагогічна преса
Національна гаряча лінія
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Вхід на сайт
Пошук
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Ми на FACEBOOK
Головна » Статті » Навчальна робота

Лабораторна робота № 1: "Вивчення залежності опору металу від його температури".

Методична розробка уроку-лабораторної роботи

з предмету електроматеріалознавство".

 

Підготувала викладач спецдисциплін

ДПНТЗ "Щастинський професійний ліцей"

Чистопашина Ірина Валеріївна

 

Тема уроку: Лабораторна робота № 1: "Вивчення залежності опору металу від його температури".

Мета уроку:

Освітні: узагальнити і повторити знання учнів про такі поняття як температура, електричний опір провідників, температурний коефіцієнт; про способи зміни електричного опору; про залежність електричного опору провідників до температури. Підвищити результативність навчального процесу.

Розвиваючі: сформувати уміння спостерігати, аналізувати, порівнювати результати лабораторної роботи, робити висновки, формулювати поняття опору та температурного коефіцієнту, визначення температурного коефіцієнту; проводити вимірювання фізичними приладами й аналізувати результати.

Виховні: показати застосування знань у побуті та техніці; виховати працьовитість, терпіння, завзятість, які знадобляться для виконання будь-якої серйозної роботи, підвищити трудову і творчу активність учнів.

Методичне забезпечення: досліджуваний мідний провідник, вимірювальний міст або омметр, термометр, газовий нагрівач, штатив, скляна колба, підручник Журавльова, Бондаренко "Електроматеріалознавство".

Тип уроку: лабораторна робота

Метод проведення: по парам.

Хід уроку.

1. Організаційний етап: перед початком заняття учням рекомендується повторити Інструкцію з техніки безпеки в кабінеті (лабораторії) для учнів, яка знаходиться у куточку Охорони праці кабінету.

(взаємне вітання вчителя і учнів, перевірка підготовленості учнів до уроку, організація уваги).

Вчитель. Сьогодні на уроці нам доведеться згадати й закріпити поняття пов'язані зі зміною електричного опору провідників, виконати лабораторну роботу № 1, в якій будемо порівнювати опори металу при різній температурі провідника, пояснювати і робити висновки за результатами дослідів. Робота буде велика, але цікава, і я сподіваюся, що всі ви чудово впораєтеся з нею.

2. Домашнє завдання. Так як на наступному уроці ми будемо продовжувати узагальнювати і повторювати знання по темі: «Провідникові матеріали», вдома повторюєте §3.1-3.9 за підручником Журавльової "Електроматеріалознавство". Також прошу вас заповнити таблицю (таблиця роздається кожному учню).

№ з/п

Група провідникових матеріалів

Назви металів

Основні властивості

Приклади використання в техніці

1

Матеріали з високою провідністю

 

 

 

2

Матеріали з високим опором

 

 

 

3

Зверхпровідники

 

 

 

4

Провідникові домішки

 

 

 

 

Сьогодні на уроці мені потрібні помічники. Роздаю списки і прошу зазначити у них відповідаючих на питання учнів.

3. Актуалізація знань. На минулому уроці "Електричні властивості провідникових матеріалів" ми вивчили такі поняття, як електропровідність, питомий електричний опір та питома провідність, а також розглянули їх залежність від температури. (блиц-опитування)

1. Як зміна температури провідника впливає на його електропровідність?

2. Яка залежність опору та електропровідності?
 

Зараз я вам запропоную прості досліди, а ви спробуєте пояснити їх, користуючись своїми знаннями:

Дослід 1: Підноситься полум'я горілки до біметалевої пластини, яка під'єднана до приладу. (Біметалева пластина під дією полум'я починає згинатися, на приборі змінюється значення опору).

Дослід 2: До замороженого провідника підключаю прилад і значення прилада практично дорівнює нулю, по мірі нагрівання провідника значення на приборі збільшується.

3. Чим відрізняються ці процеси і що в них спільного?
У процесі нагрівання чи охолодження електропровідність провідників змінюється.

4. Що таке електричний опір провідників?

5. За якою формулою ми можемо обчислити опір?

6. Назвіть фізичні величини, які входять у формулу.

Теоретичні знання, які нам знадобляться для виконання лабораторної роботи, ми повторили. Прошу моїх помічників підвести підсумки бліц - опитуванням. Виділяються найбільш активні учні, вчитель ставить їм оцінки. Більш точні підсумки будуть підведені на наступному уроці після перевірки лабораторної роботи.

4. Складання плану виконання лабораторної роботи №1.

По ходу виконання лабораторної роботи ви будете вести записи, які фіксують перебіг процесу і отримані дані.

Перед вами знаходиться форма звіту по даній практичній роботі, яку ви будете заповнювати після моїх пояснень (бланк лабораторної роботи). Один звіт на двох. Роботу виконуєте удвох, заповнюєте один звіт.

Перед виконанням лабораторної роботи проводиться інструктаж з техніки безпеки. У кінці інструктажу помічники передають Журнал реєстрації інструктажів в навчальних кабінетах, майстернях, лабораторіях.

Проводиться інструктаж з техніки безпеки під час виконання лабораторно-практичної роботи (інструктаж супроводжується показом правильних прийомів роботи).

 

1) Почнемо ми з постановки мети нашої лабораторної роботи.

Мета роботи: визначити температурий коефіцієнт опору міді, і пояснити отриманий результат, користуючись знаннями про властивості провідників .

Яку фізичну величину потрібно виміряти?

В яких одиницях вимірюється температурний коефіцієнт?

2) Підбираємо необхідні прилади, повторюємо правила роботи з ними: мідний провідник, вимірювальний міст або омметр, термометр, газовий нагрівач, штатив, скляна колба

3) Температура дистильованої води повинна зростати від 200С до 900С.
Термометр:
межі виміру – нижня межа: 0оС
верхня межа: 100оС
ціна ділення: 1пс/справ.

4) Визначаємо правила зняття показань з термометра.
Для наочності демонструється електронна версія лабораторної роботи №1. Під час перегляду задаються питання:

1. Щоб ви змінили в послідовності виконання роботи?
2. Чому наливаємо холодну воду в гарячу?

5) Результати вимірювань записуємо в таблицю.
6) Математично обробляємо дані (виробляємо обчислення)
7) Відповіді на контрольні питання.
8) Робимо висновки.

5. Виконання лабораторної роботи за планом. Вчитель контролює правила виконання роботи та правила техніки безпеки під час використання приладдям.

6. Вирішення тестового завдання учнями, які виконали практичну роботу достроково.

Тест за темою "Електричні властивості провідникових матеріалів"

1. Щоб оцінити ступінь електропровідності того чи іншого матеріалу, необхідно визначити:

А) питому електричну провідність,

Б) питомий електричний опір,

В) електричну міцність,

Г) усі перераховані характеристики.

2. Питомий опір електротехнічних матеріалів залежить від:

А) площі зразка матеріалу,

Б) довжини зразка матеріалу,

В) діелектричній проникності,

Г) температури матеріалу.

3. У яких одиницях СІ вимірюється електрична провідність?

__________________________________________________________________

4. Визначити провідність провідника, якщо його опір дорівнює 5 Ом?

А) 5 См, Б) 0,5 См, В) 0,2 См, Г) 1 См.

5. Проволока за площею поперечного перерізу 0,5 мм2 та довжиною 40 м має опір 16 Ом. Визначте матеріал, з якого її вироблено.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

6. Як визначити довжину мотка мідної проволоки, не розмотуючи її?

___________________________________________________________________________________________________________________________________

7. Прибирання обладнання, наведення порядку на робочих місцях.

 

Бланк до лабораторної роботи.

Лабораторна робота № 1

ВИВЧЕННЯ ЗАЛЕЖНОСТІ ОПОРУ МЕТАЛІВ
ВІД ТЕМПЕРАТУРИ

Мета роботи - визначення температурного коефіцієнту опору міді.
Прилади і приладдя: досліджуваний мідний провідник, вимірювальний міст або омметр, термометр, газовий нагрівач, штатив, скляна колба.

Хід роботи:

1. Зібрати установку, схема установки наведена на рисунку 1. Досліджуваний провідник поміщується в колбу, заповнену непровідної рідиною (олія, гліцерин, очищена вода).

Температура вимірюється термометром.

Рис.1

2. Досліджуваний провідник R підключити в якості невідомого опору до клем вимірювального моста. Виміряти опір досліджуваного провідника при кімнатній температурі.

3. Включити нагрівач і безперервно перемішувати рідина мішалкою.

4. При нагріванні через кожні 5-10 °С вимірювати опір провідника. Вимірювання проводити до температури 80-90 °С.

5. Отримані результати занести в таблицю.

Таблиця 1

з/п

1

2

3

4

5

6

7

8

t, 0C

20

30

40

50

60

70

80

90

R, Ом

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Побудувати залежність R= ƒ(t), відкладаючи по осі абсцис значення температури, а по осі ординат значення R.

7. Значення R0 і α визначити наступним чином: продовжують отриману пряму до перетину з віссю R (рис. 2). Точка перетину дає значення R0. Значення α обчислити за формулою:

Рис 2.

Точка а – точка, обрана вами отриманої на прямій між двома останніми експериментальними точками.

8. Зробити висновок до роботи.

 

Питання для допуску до роботи

1. Яка мета роботи?

2. Чому опір металів збільшується із зростанням температури?

3. Що називається температурним коефіцієнтом опору? Виведіть розмірність температурного коефіцієнта опору.

 

Питання для захисту роботи

1. Поясніть механізм провідності в металах.

2. Які провідники називаються провідниками I і II роду?

3. Вивести формулу температурної залежності питомого опору.

Категорія: Навчальна робота | Додав: ДПТНЗЩПЛ (27.03.2017)
Переглядів: 712 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar