Понеділок, 10.08.2020, 15:51
Головна Реєстрація RSS
Вітаю Вас, Гість
МЕНЮ САЙТУ
Освітні портали
освітній портал Педагогічна преса
Національна гаряча лінія
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Вхід на сайт
Пошук
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Ми на FACEBOOK
Головна » Статті » Методична робота

Доповідь "Морально-етичне виховання у правовому просторі"

Доповідь на тему: "Морально-етичне виховання у правовому просторі"

Підготувала класний керівник

ДПТНЗ "Щастинський проф. ліцей"

Ірина Валеріївна Чистопашина

 

«Дитячі роки – той вік, який ми вважаємо віком безтурботної радості, гри, казки – це джерело життєвого ідеалу від того, що відкрилося дитині в навколишньому світі в роки дитинства, що викликало її подив, і захоплення, що обурило і примусило плакати не від особистої образи, а від переживання за долі інших людей – від цього залежить, яким громадянином буде наш вихованець» - В.О.Сухомлинський.

Від класного керівника залежить, яким стане серце дитини в колективі – ніжною квіткою, чи засохлою пустелею. Тому і всю свою роботу необхідно націлювати на те, щоб серце дитини було чутливим, щоб відгукувалось на кожне слово. Взаємоповага і згода, доброзичливість і сердечність – ось неповний перелік тих моральних багатств, які треба цінувати та на яких перш за все необхідно будувати стосунки з дітьми.

Основною, базовою і визначальною складовою частиною змісту виховання є морально-етичне виховання, яке «...полягає в цілеспрямованому формуванні моральної свідомості, розвитку морального почуття й формуванні звичок і навичок моральної поведінки людини відповідно до певної ідеології».

Воно залежить від:

  • моралі – однієї з форм суспільної свідомості, сукупності загальноприйнятих норм, принципів і правил, що регулюють поведінку людей.
  • етики науки про мораль, її природу, структуру та особливості походження й розвитку моральних норм і взаємовідносин між людьми в суспільстві.

Учні ПТНЗ – це юнаки та дівчата віком 16-20 років, які вже мають зачатки моралі та етики, більшість починає формувати свою соціальну активну позицію у суспільстві. Тому морально - етичне виховання – основа соціалізації учнів, тобто вміння налагоджувати спілкування, входити у товариство однолітків, домовлятися з ними, висловлювати свої побажання, зважати на інтересами інших. Ці найпростіші суспільні якості - перша сходинка на шляху розвитку загальнолюдських моральних якостей.

Метою морального виховання є формування стійких моральних якостей, потреб, почуттів, навичок і звичок поведінки на основі засвоєння ідеалів, норм і принципів моралі, участі у практичній діяльності.

А задачею педагогів є "підштовхування" учнів до мети.

Можна виокремити такі елементи системи моральних цінностей виховання:

  • абсолютно вічні, які мають універсальне значення та необмежену сферу застосування і загальнолюдський характер
  • національні, які є значущими для одного народу і не завжди поділяються іншими народами
  • громадянські, які ґрунтуються на визнанні гідності людей і застосовуються в демократичних суспільствах
  • сімейні, які є основою сімейного життя, визначають закони подружньої вірності, піклування про дітей і старших тощо;
  • особистісні, які щонайперше торкаються особистого життя людини, визначають риси її характеру, особливості поведінки, стиль життя тощо.

Зупинимось на громадських елементах морально-етичного виховання.

Правове виховання учнів є невід’ємною складовою виховного процесу, а також є невід’ємною частиною морально-етичного виховання. У сучасному українському суспільстві проблема моралі серед дітей дуже гостро проявляє себе у взаємовідносинах між учнями, однолітками, сім’єю, колективом навчального закладу тощо. Нерідко серед наших учнів зустрічаються і такі, які перебувають на обліку в міліції, соціальній службі.

Тому проблему морально-етичного виховання першочергово потрібно пов'язувати з правовим вихованням учнів.

Перед нами постає проблема, яким чином це зробити?

У своїх спостереженнях класний керівник разом їх психологом або соціальним педагогом виявляють «складних» учнів і ставлять їх на внутрішній облік. Зазвичай з такою категорією учнів складають окремий індивідуальний план роботи, до складу якого входить становлення морально-етичних якостей людини та правове виховання(індивідуальні заняття, тренінги або бесіди). Однак такі учні повинні вміти працювати в колективі. Тому , на підставі Програми правової освіти та виховання молоді в закладах освіти Луганської області на 2016-2017 н.р, методична комісія нашого ліцею в план своєї роботи включила окремий розділ "Правове виховання учнів".

З шляхами впровадження думаю все зрозуміло. Я б хотіла поділитися власним досвідом з впровадження прийомів морально-етичного виховання у виховних годинах на правову тематику. Пропоную розглянути розробку інтерактивної виховної години.

Я обрала поширену тему виховної години: «Обов’язки та права – усьому голова».

Задачі виховної години:

  • Познайомити учнів з основними правами та свободами, викладені у Конвенції ООН про права дитини, навчити застосовувати їх в житті.
  • Допомогти дітям усвідомити, що немає прав без обов'язків, немає обов'язків без прав.
  • Розвити вміння називати свої права та аналізувати вчинки інших.
  • Виховати повагу до інших людей.

Обладнання і матеріали: книжкова виставка на правову тематику або плакати на тему прав дітей, роздатковий матеріал, клейкі стікери (бажано білого, блакитного та жовтого кольорів), комп'ютер, відеофрагменти з мультфільмів, слайд-презентація.

Як відомо, то виховні заходи складаються з етапів: вступна частина, основна та заключна. Давайте окремо роздивимось всі частини.

І. Вступна частина. У вступній частини і я проводила мотивацію учнів до освоєння нової теми. Але на початку я використала вправу «Довіра». А саме, спочатку пропоную повернутися до свого сусіда обличчям, на рахунок "один" - посміхніться один одному, на рахунок "два" - потисніть один одному руку, на рахунок "три" - дружньо обійміть один одного. Ця вправа є одним з методів морально-етичного виховання, яка привчає не тільки довіряти собі, але й людям, які оточують тебе навколо та створювати один одному гарний настрій.

Наступною вправою, яку було використано, є вірш на правову тематику. Ця вправа дає можливість учням замислитись, чи дійсно в них є права та свободи, і що вони означають.

ІІ. В основній частині я використовувала вправу зі стікерами. Учням було запропоновано написати те право, яке для них є найголовнішим. Ця вправа показує, наскільки вони морально-етично освідомленні, оскільки необхідно вибрати лише одну відповідь в свою користь, а може на користь суспільству.

Одним з методів морального виховання є привчання, тому наступною вправою морально-етичного виховання, яку я використала, є «Скринька», а саме: учням було запропоновано витягнути по одному листочку-смужці з імпровізованої «Скриньки», на яких написано по одному праву та зачитували їх вголос, тим самим вони привчаються слухати один одного, дізнаватися про щось нове.

Наступним кроком в виховному заході було розгляд обов’язків учнів. Тут також використовувались вправи зі стікерами та «Скринька». Ще одним важливим аспектом цієї теми є те, що класний керівник дає учням зрозуміти, що прав без обов’язків не буває, тим самим змушуючи учнів усвідомлювати, що кожен повинен робити добре не тільки для себе, а й для оточуючих.

ІІІ. У третьому етапі заходу я використала вправу «Аналіз». Мною було підібрано відео фрагменти-ситуації з мультфільмів, в яких скоївся якийсь злочин. Дітям було запропоновано визначити які права людини було порушено та проаналізувати дію учасників ситуації. Ця вправа знов таки дає можливість учням розкрити свої моральні якості, когось з персонажів вони засуджують, комусь співчувають або захоплюються; вони вільно висловлюють свої думки та роблять для себе висновки.

ІV. У заключному етапі був використаний метод спонукання за допомогою вірша, який закликає до сумлінного ставлення та рефлексія.

Продовж усього виховного заходу ми використовуємо метод візуалізації, тобто відео або презентацію, в якій ми можемо показувати зображення або відео, які пробуджують моральні якості дітей.

Результатом морального виховання має бути формування моральної свідомості, на її основі – моральної культури, прищеплення навичок і звичок гідної поведінки.

Моральна свідомість – це сукупність моральних понять, уявлень, поглядів, ідеалів, самоусвідомлення, системи моральних знань, які визначають стиль і смисл життя вихованця, формують загальне розуміння щастя і нещастя, обов'язку і відданості. «Моральна культура людини характеризується тим, що переконання стають в її житті самостійною духовною силою, яка спонукає до нових моральних вчинків».

На останок хочу побажати:

Навчайте добра,

Як вчать мови діти,

Щоб потім все життя

Його, святе, творити.

Дякую за увагу.

Категорія: Методична робота | Додав: ДПТНЗЩПЛ (24.03.2017)
Переглядів: 476 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar